انواع کاشی و سرامیک در بازار ایران به همراه بررسی کاربرد آن هاامروزه انواع کاشی و سرامیک برای پوشاندن کف و دیوارها در سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، پذیرایی یا حتی نمای ساختمان بسیار کاربرد دارند. این محصولات دارای تنوع بسیار زیادی هستند که همین موضوع انتخاب را برای خریداران دشوار کرده است. از سوی دیگر برای افرادی که در زمینه صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای دیگر فعال هستند، شناخت مدل‌های مختلف کاشی یا سرامیک اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا بدون داشتن این دانش نمی‌توانند به خوبی با مشتری صحبت کرده و نیازهای بازار هدف را شناسایی کنند. به همین دلیل در این مقاله از دومیرو می‌خواهیم انواع سرامیک و کاشی موجود در بازار ایران را به شما معرفی کرده و کاربرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع سرامیک و کاشی بر اساس معیار های مختلف

سرامیک‌ها و کاشی‌های ایرانی بر اساس معیارهای مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال از نظر نوع کاربری، در سه دسته کف، دیوار و نما قرار می‌گیرند. همچنین بر اساس نوع طرح هم در دسته‌های شیشه‌ای، موزاییکی، طرح سنگ، اسلامی، کوارتز و چاپی طبقه‌بندی می‌شوند. اما مهم‌ترین معیاری که برای مشخص کردن انواع کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، نحوه ساخت و نوع مواد اولیه‌ای است که در فرایند تولید آن‌ها مصرف می‌شود. بر این اساس این محصولات در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

1- کاشی و سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان از باکیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار ایران است که در دمای بالا پخته می‌شود؛ به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی داشته و محکم است. پرسلان به طور عمده از خاک رس و مواد معدنی به مقدار مساوی ساخته شده و دارای طرح‌های ظاهری بسیار متنوع است. از آنجا که این محصول در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است و لعاب محکمی دارد؛ می‌توان با خیال راحت از آن در محیط‌های مرطوب یا بدنه استفاده کرد.

کاشی و سرامیک پرسلان

2- سرامیک شیشه ای

یکی از محبوب‌ترین سرامیک‌های مورد استفاده برای پوشش کف که در میان خریداران خارجی هم بسیار پرطرفدار است؛ سرامیک شیشه‌ای نام دارد. این محصول به دلیل جلوه بسیار زیبایی که به محیط می‌بخشد، بیشتر در ساختمان‌های لوکس، ادارات و هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به علاوه کشورهای حاشیه خلیج فارس هم طرفدار این طرح هستند؛ به همین دلیل در صادرات کاشی و سرامیک به عمان و قطر می‌توانید از این محصول به عنوان برگ برنده خود استفاده کنید. سرامیک‌های شیشه‌ای در برابر لک شدن بسیار مقاوم هستند و دوام زیادی دارند. در نتیجه به سادگی می‌توانید در محل‌های پر رفت و آمد، برای پوشاندن کف این محصول را خریداری کنید.

سرامیک شیشه ای

3- کاشی لعاب دار

کاشی لعاب‌دار بیشتر برای پوشاندن کف و دیواره‌های استخر یا محل‌های مرطوب دیگری مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. این نوع از محصولات در انواع مختلف مات، شیشه‌ای و نیمه براق قابل خریداری هستند. پوشش لعابی استفاده شده در این محصولات باعث شده که مقاومت خوبی را در برابر لکه، شکستگی، خط و خراش و نفوذ آب از خود نشان دهند.

کاشی لعاب دار

4- سرامیک اسلب

سرامیک اسلب را می‌توان به نوعی زیرمجموعه کاشی پرسلان دانست؛ زیرا ویژگی‌های مشابهی با آن دارد. تنها تفاوت این دو محصول در این است که یک لعاب معمولا براق بر روی اسلب قرار می‌گیرد و سطح یکدست‌تری دارد. این محصولات معمولا قیمت زیادی داشته و دستمزد نصب آن‌ها هم بالا است. به همین دلیل بیشتر برای اهداف صادراتی تولید می‌شوند و در بازار داخلی طرفداران زیادی ندارند. با مطالعه مقاله راهنمای صادرات سنگ اسلب صادراتی می‌توانید به طور کامل با نکات مهم صادرات این نوع سنگ آشنا شوید.

سرامیک اسلب

5- کاشی موزاییکی

کاشی‌های موزاییکی که به نوع مینیاتوری هم معروف هستند، معمولا در اندازه‌های کوچکی ساخته می‌شوند. ابعاد این محصولات برابر 5 سانتی‌متر بوده و شکلی مربعی دارند. مزیت استفاده از کاشی موزاییکی این است که طیف رنگی بسیار گسترده‌ای دارند و می‌توان از آن‌ها برای ایجاد طرح‌های مختلف بر روی کف ساختمان یا استخر استفاده کرد. به علاوه مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب از خود نشان می‌دهند و برای استفاده به عنوان کاشی سرویس بهداشتی گزینه خوبی هستند.

کاشی موزاییکی

6- کاشی بدنه سیمانی یا مکزیکی

برای ساخت کاشی‌های بدنه سیمانی نیاز است که مواد سازنده آن‌ها در داخل قالب ریخته شده و به صورت طبیعی خشک شود. این موضوع باعث می‌شود که این محصولات معمولا حالت متخلخلی داشته باشند؛ به همین دلیل مقاومت آن‌ها در برابر سایر انواع کاشی و سرامیک در ایران، در مقابل لکه گرفتن و نفوذ آب کمتر است. پس باید در زمان نصب درزگیری این محصولات را حتما به صورت اصولی انجام دهید.

کاشی بدنه سیمانی یا مکزیکی

7- کاشی های معدنی

اگر می‌خواهید ساختمان شما حالتی سنتی و قدیمی به خود بگیرد یا به رنگ‌های گرم علاقه دارید؛ پیشنهاد ما به شما خرید کاشی‌های معدنی است. این نوع از محصولات معمولا به رنگ قرمز و نارنجی در بازار موجود هستند و بیشتر در ساختمان‌های لوکس یا مراکز تجاری، برای ایجاد طرح‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاشی های معدنی

با این حال برای نصب در مناطق مرطوب نیاز به درزگیری خواهند داشت. به علاوه اگر می‌خواهید در زمینه ارسال این محصولات به کشورهای سردسیر مانند صادرات کاشی و سرامیک به روسیه یا قزاقستان موفق شوید، پیشنهاد ما این است که کاشی‌های معدنی را در سبد محصولات خود قرار دهید.

8- سرامیک کوارتزی

اگر به دنبال یک طرح خاص و منحصر به فرد برای استفاده در کف یا دیوار هستید، پیشنهاد ما به شما خرید سرامیک کوارتزی است. این محصول از چسباندن سنگ‌های خردشده به یکدیگر ایجاد شده و به طور عمده از خرده‌های مرمر یا کوارتز در ساخت آن استفاده می‌شود. به همین دلیل استحکام زیادی دارند و جایگزین خوبی برای سنگ به شمار می‌روند. این محصولات برای استفاده به عنوان کاشی‌های بین کابینتی یا کانتر آشپزخانه کاربرد زیادی دارند.

سرامیک کوارتزی

9- سرامیک آنتی باکتریال

یکی از انواع کاشی و سرامیک جدید که بسیار پیشرفته است و در کشور ما تولید می‌شود؛ سرامیک آنتی باکتریال نام دارد. این محصول با استفاده از فناوری نانو در لعاب زنی ساخته شده و دارای قابلیت خود نظافتی است. به این معنا که نیازی به شستشو ندارد و می‌تواند در مجاورت نور ماورا بنفش، میکروب‌ها و باکتری‌های موجود بر روی خود را پاک کند. به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای استفاده در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی است.

سرامیک آنتی باکتریال

شناخت انواع کاشی و سرامیک در ایران به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید بتوانید این محصولات را با آگاهی بیشتری انتخاب کنید. به علاوه داشتن این آگاهی برای افرادی که قصد دارند سرامیک و کاشی ایران را به بازارهای دیگر کشورها صادر کنند، بسیار ضروری است. زیرا مطالعه بازار را برای آن‌ها ساده‌تر کرده و احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد. در این مقاله به معرفی چند نمونه از پرکاربردترین انواع سرامیک و کاشی موجود در بازار کشورمان پرداختیم و کاربرد هریک از آن‌ها را بیان کردیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *