بیشترین صادرات سنگ ایرانی به کدام کشورها است؟همه گیری ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از روابط اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه آن خیلی از کسب و کارها آسیب ببینند. صنعت کاشی و سرامیک هم از این قاعده مستثنا نبوده و در طی دو سال اخیر تغییراتی کرده است. اما آیا کرونا باعث وارد شدن آسیب به این صنعت شده یا اینکه پیامد چندانی برای آن به دنبال نداشته است؟ با این مقاله از دومیرو همراه باشید تا تاثیر بیماری کرونا را بر روی صنعت کاشی و سرامیک در کشور‌های مختلف را در جهان بررسی کنیم.همچنین در پایان، راهکار مناسب برای پیشرفت در این بازار را در دوران پسا کرونا معرفی خواهیم کرد.

تاثیر بازار کاشی و سرامیک جهان از همه گیری کرونا

گسترش ویروس کرونا باعث ایجاد یک رکود نسبتا طولانی‌مدت در همه بازارهای جهانی شد که صنعت کاشی و سرامیک را هم شامل می‌شود. در سال‌های اخیر، یعنی در فاصله میان سال‌های 2020 تا 2022، بازار ساخت و ساز مسکن تقریبا راکد شد و نیاز به انواع مصالح ساختمانی کاهش یافت. در این سال‌ها دو سازمان اصلی بر روی بررسی روند تغییرات تجارت سرامیک و کاشی در سطح جهان مطالعاتی را انجام داده‌اند که MECS و ACIMAC نام دارند.

تاثیر بازار کاشی و سرامیک جهان از همه گیری کرونا

آچیماک یا ACIMAC در واقع انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و ماشین‌آلات مربوط به آن در ایتالیا است. همچنین MECS هم یک گروه تحقیقاتی در این زمینه است که با در نظر گرفتن آمارهای تولید و مصرف جهانی این محصولات، پیش‌بینی‌ها و پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه می‌دهد.

بر طبق آمار ارائه‌شده توسط آچیماک و میکس، در طی دوران دو ساله گسترش کووید 19 در جهان، حجم تولید کاشی و سرامیک در جهان حدود 7 درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر سهم مصرف هم حدود 4 درصد کم شده و به همین دلیل است که می‌توان گفت که تاثیرات منفی COVID-19 بر روی این بازار هم بی تاثیر نبوده‌اند.

بر این اساس گفته شده که در نخستین سال همه گیری این ویروس، میزان تولید سرامیک و کاشی در جهان به 12.7 میلیارد مترمربع رسیده که حدود 12.4 میلیارد مترمربع از آن مصرف شده است. در نتیجه می‌توان گفت که حدود 0.5 میلیارد مترمربع کاهش حجم تولیدی وجود داشته است.

کدام کشورها بیشترین ضرر را در این دوره متحمل شده اند؟

همه گیری ویروس کرونا بر روی بازار کاشی و سرامیک در برخی از کشورها بیشتر از بقیه تاثیرگذار بوده است. بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط ACIMAC می‌توان گفت که چین بیشترین خسارت را در این دوران متحمل شده است. به حدی که می‌توان گفت با یک سقوط 8.7 درصدی در اعتبارات بازار کاشی و سرامیک خود، مواجه شده و به همین دلیل سهم آن از صادرات این محصول، به سرتاسر جهان کاهش پیدا کرده است. البته این کشور در حال توسعه خطوط تولید اسلب‌های بزرگ است که باعث شده بتواند به زودی جایگاه خود را در بازار های جهانی پیدا کند.

رونق بازار کاشی و سرامیک در برخی از کشورها با وجود همه گیری کرونا

رونق بازار کاشی و سرامیک در برخی از کشورها با وجود همه گیری

هرچند ویروس کرونا همه جهان را تحت تاثیر قرار داد، اما ضعیف شدن تولیدکنندگان پرقدرتی مانند چین، به رشد برخی دیگر از کشورها کمک کرد. برای مثال هند توانسته با افزایش تقریبا دو برابری تولیدات خود در طی مدت همه گیری، به رتبه خوبی در صادرات کاشی و سرامیک به جهان دست پیدا کند. علاوه بر این اسپانیا هم در این حوزه پیشرفت کرده و رفته محصولات خود را در سرتاسر جهان، مانند ایالات متحده آمریکا، جایگزین محصولات چینی می‌کند.

تاثیر همه گیری کرونا در خاورمیانه

نتایج تحقیقات موسسه MECS نشان می‌دهد که در خاورمیانه هم با کاهش تولید این محصولات مواجه بوده‌ایم و کشور‌های این منطقه نیز، حدود 5.8 درصد تولیدات خود را در طی این سال‌ها کاهش داده‌اند. برای مثال کشور ترکیه هنوز هم تولید خود را بر روی عدد مربوط به سال 2019 نگه داشته و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در این کشور چندان خوش‌بین نیستند.

با این حال انتظار می‌رود که کشورهای موجود در این منطقه، به ویژه‌ ایران، به زودی جایگاه قبلی خود را به دست آورند. تا حدی که گفته شده کشورهای تولیدکننده انواع سرامیک و کاشی که در حوزه خلیج فارس قرار دارند، می‌توانند تا سال 2023 به سطح پیش از گسترش کووید 19 برگردند و خود را احیا کنند.

تاثیر کرونا بر روی تولید و فروش سرامیک و کاشی در ایران

تاثیر کرونا بر روی تولید و فروش سرامیک و کاشی در ایران

متاسفانه در داخل کشور ما شرایط قدری متفاوت است و نمی‌توان به طور قطع آینده بازار داخلی کاشی و سرامیک را پیش‌بینی کرد. هرچند آمارهای جهانی نشان می‌دهند که احتمالا آینده خوبی برای ایران در مسیر صادرات انواع کاشی و سرامیک به دیگر کشورها وجود دارد، اما نمی‌توان با یک دید قطعی به آن نگاه کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که بازار مسکن در کشور ما در حال رونق گرفتن است و نیاز به مصالح ساختمانی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این افزایش نسبی در روند تولیدات، بیشتر از 5 یا 10 درصد نخواهد بود.

پیش بینی وضعیت بازار در دوره پسا کرونا

وقوع رکود ناگهانی در زمان همه گیری ویروس کرونا و ضرر خوردن بسیاری از کسب و کارها باعث شد که گروه‌های اقتصادی اقدامات مختلفی را برای جبران این خسارت انجام دهند. بر طبق پیش‌بینی‌هایی که سازمان MECS انجام داده است، گفته شده که تولید کاشی و سرامیک در منطقه خاورمیانه تا سال 2025 به طور متوسط، سالانه 7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

به علاوه پیش‌بینی شده که ایران در عرصه صادرات کاشی و سرامیک به جهان، به رتبه پنجم ارتقا پیدا کرده و پس از چین، هند، برزیل و ویتنام قرار بگیرد. این پیش‌بینی بیشتر به دلیل شرایط جغرافیایی ایران و نزدیکی آن به کشورهای پرمصرف در این زمینه مانند قطر و عمان است.

به همین دلیل است که متخصصان MECS توصیه کرده‌اند که بهتر است بر روی صادرات کاشی و سرامیک به قطر و عمان توسط تاجران ایرانی، تمرکز ویژه‌ای شود. بر طبق آمارهای موسسه MECS گفته شده که تولید خالص کاشی و سرامیک در کشورهای خاورمیانه تا سال 2025، از 655 میلیون مترمربع به 918 میلیون مترمربع برسد.

پیشنهاد هایی برای پیشرفت در تولید و فروش کاشی و سرامیک در پسا کرونا

پیشنهادهایی برای پیشرفت تولید و فروش سرامیک و کاشی در پسا کرونا

گسترش کرونا به همه افراد نشان داد که تبلیغات حضوری مانند حضور در نمایشگاه‌ها یا همایش‌ها، نمی‌تواند همیشه راه خوبی برای بازاریابی و یافتن مشتری باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به جای صرف هزینه برای این کارها، بر روی تبلیغات اینترنتی خود سرمایه‌گذاری کرده و بیشتر کارهای خود را از مسیر آنلاین پیش ببرید.

از سوی دیگر اگر می‌خواهید که راحت‌تر به مشتریان دسترسی پیدا کرده و روش‌های بهینه‌ای را برای کسب سود در این بازار پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به صفحه صادرات کاشی و سرامیک در دومیرو بیندازید تا با کشورهای هدف در این زمینه آشنا شده و با استفاده از خدمات ما بتوانید هزینه‌های خود را تا حد زیادی پایین آورید.

سخن پایانی

همه گیری ویروس کرونا در چند سال اخیر باعث ایجاد یک رکود نسبی در بازار مسکن و در نتیجه تجارت جهانی کاشی و سرامیک شد. در این زمینه تعداد زیادی از تولیدکنندگان در سرتاسر جهان، برای جلوگیری از ورد شدن خسارت، تولیدات خود را کاهش داده و یا ثابت نگه داشتند.

با این حال با آغاز واکسیناسیون و مهار کووید 19، رفته‌رفته بازار هم در حال رونق گرفتن است و کشورهایی مانند چین هم خطوط تولید خود را گسترش داده‌اند. به همین دلیل انتظار می‌رود که تا سال آینده میلادی شرایط بازار کاشی و سرامیک در جهان به شرایط قبل از کرونا بازگردد و تولیدکنندگان بتوانند سود خود را در این بازار به دست آورند.

سوالات متداول

  • علت تاثیرگذاری همه گیری کرونا بر روی بازار کاشی و سرامیک در جهان چه بود؟

محدودیت‌هایی که کشورهای مختلف در واردات محصولات به مرزهای خود ایجاد کرده و تعطیل شدن رویدادهای جمعی مانند همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، از مهم‌ترین عوامل اثرگذاری کووید 19 بر روی بازار کاشی و سرامیک جهان بوده است.

  • بهترین راه برای افزایش سود در دوران پس از کرونا چیست؟

ورود به حوزه تبلیغات اینترنتی و گسترش روابط آنلاین با مشتریان به جای صرف هزینه برای شرکت در نمایشگاه‌ها یا همایش‌ها در کنار برقراری ارتباط مستقیم با مشتری، می‌تواند در کسب سود بیشتر در بازار کاشی و سرامیک بسیار موثر باشد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *