نکات مهم در بسته بندی و حمل و نقل سنگهای صادراتی ساختمانییکی از مهم‌ترین مواردی که در صادرات سنگ ساختمانی باید به آن دقت کنید، ایمن بودن آن در عین داشتن جذابیت است. این سنگ‌ها باید به گونه‌ای بسته بندی شوند که در حین حمل و نقل آسیبی نبینند و در عین حال برای ترخیص در گمرک کشور مقصد هم، دچار مشکل نشوند. رعایت اصول ایمنی در بسته بندی احتمال آسیب به سنگ ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.  به همین دلیل در این مقاله از دومیرو تصمیم گرفتیم که مهم‌ترین نکاتی را که باید درباره بسته بندی و حمل و نقل سنگ ساختمانی صادراتی در نظر داشته باشید، به شما گوشزد کنیم.

اهمیت بسته بندی در حمل و نقل سنگ‌ های ساختمانی

به جرات می‌توان گفت که بسته بندی و جابجایی درست سنگ‌های صادراتی ساختمانی، از تاثیرگذارترین عوامل در حفظ کیفیت آن‌ها است. رعایت استانداردها در تمامی این فرایند، باعث می‌شود که شما بتوانید به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را درباره محصول به دیگر افراد ارائه داده و در عین حال به سنگ‌های صادراتی خود هویت ببخشید.

در کنار این‌ها بسته بندی کالاها برای شما جنبه تبلیغاتی دارد و می‌تواند با جلب نظر مشتریان، به کسب سود بیشتر کمک کند. پس این موارد را حتما در زمان انتقال یا بسته بندی سنگ‌های صادراتی رعایت کنید:

1) دقت به قوانین کشور مقصد در بسته بندی کالاها

اولین نکته‌ای که باید در بسته بندی به آن دقت کنید، قوانین کشور هدف است. به طور معمول اطلاعات موجود بر روی بسته بندی و زبان آن‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برای مثال در صادرات سنگ به قزاقستان یا روسیه حتما باید اطلاعات درج‌شده بر روی هر بسته را به زبان روسی بنویسید. به علاوه مواردی مانند نوع کالا، وزن و ابعاد آن باید با جزییات بر روی بسته بندی نوشته شده باشند.

استفاده از ماشین آلات و ابزار مناسب برای حمل و نقل

2) استفاده از وسایل و ماشین آلات مناسب

برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به سنگ‌های ساختمانی در حین حمل و نقل، باید از وسایل مناسبی برای این کار استفاده کنید. به طور کلی پس از فرآوری سنگ‌ها در کارخانه و برش آن‌ها، از دستگاه‌های مختلفی برای جابجایی آن‌ها استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها از قرار زیر هستند:

  • لیفتراک برای جابجایی سنگ‌های پلاک و فرآوری شده
  • مکنده یا وکیوم برای حمل و نقل سنگ‌های اسلب یا تایل که ابعاد بزرگتری دارند
  • جرثقیل بازویی دار برای انتقال جعبه‌ها و پالت‌های سنگ به داخل کامیون

3) رعایت اصول زیبایی شناسی

یکی دیگر از نکات مهم در بسته بندی و حمل و نقل سنگ‌های صادراتی، رعایت اصول زیبایی‌شناسی است. دقت کنید که بسته بندی کالای شما در واقع نماینده تجارت شما است که قرار است در بازارهای خارجی شما را معرفی کند. بنابراین حتما باید برند خود را بر روی این بسته بندی درج کرده و از رنگ مناسبی استفاده کنید.

در کنار این موارد حتما به خاطر داشته باشید که از فونت مناسب برای نوشته‌ها استفاده کنید تا با کمترین خطا و در همان نگاه اول قابل تشخیص باشد. به علاوه بهتر است که بخشی از بسته بندی را به صورت پلاستیکی و شفاف در نظر بگیرید تا مشتریان بتوانند بدون نیاز به باز کردن آن‌ها، طرح سنگ را مشاهده کنند.

درج کامل اطلاعات بر روی بسته بندی محصول

4) درج اطلاعات به صورت کامل بر روی بسته بندی

از دیگر موارد مهمی که باید در بسته بندی و حمل و نقل سنگ‌های صادراتی به خاطر داشته باشید، درج اطلاعات به صورت دقیق و کامل بر روی آن است. به طور کلی مهم‌ترین اطلاعاتی که باید بر روی بسته‌های سنگ صادراتی درج شوند، از قرار زیر هستند:

  • برند تولیدکننده و شرکت صادرکننده
  • راهنمایی‌های لازم برای نحوه جابجایی محصول در چرخه توزیع
  • ویژگی‌های محصول مانند نوع، رنگ، وزن، تعداد پالت و …
  • علامت‌ها و نشانه‌های لازم برای نگهداری یا موارد استفاده
  • تاریخ تولید و بسته بندی کالاها
  • آدرس و اطلاعات دقیق محل تولید و شرکت توزیع‌کننده
  • علائم مربوط به استانداردهای کیفی
  • میزان فشار قابل‌تحمل توسط هر بسته

5) رعایت اصول ارگونومی

به دلیل اینکه سنگ‌های ساختمانی صادراتی معمولا در ابعاد بزرگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند، رعایت اصول ارگونومی در بسته بندی کالاها، برای راحت‌تر شدن حمل و نقل آن‌ها بسیار اهمیت دارد. برای مثال ابعاد جعبه‌ها و وزن آن‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که ضمن حفاظت از سنگ در حین انتقال، باعث ایجاد دردسر برای ماشین‌ها نشود و یا در فضای محدود ایجاد مشکل نکند.

در کنار این‌ها معمولا قسمتی در بسته بندی در نظر گرفته می‌شود که برداشتن آن را توسط ماشین‌ها یا افراد برای بارگیری و انتقال، راحت‌تر می‌کند. به علاوه باید دقت کنید که بسته بندی به گونه‌ای باشد که قرارگیری آن‌ها در کنار هم باعث وارد شدن آسیب به یکدیگر نشود.

استفاده از ابزار های حفاظتی

6) استفاده از ابزارهای حفاظتی

سنگ‌های صادراتی معمولا وزن زیادی دارند و قرارگیری آن‌ها بر روی هم باعث ایجاد آسیب خواهد شد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتما در صادرات سنگ ساختمانی، دو لایه فوم را برای حفظ سلامت محصولات در نظر بگیرید. زیرا این کالاها قرار است مسافت زیادی را طی کنند و به طور عمده در زمان بارگیری یا تخلیه، برخورد زیادی با قسمت‌های مختلف خواهند داشت.

البته برای مسیرهای نزدیک مانند ارمنستان، استفاده از چند لایه پوشش پلاستیکی یا کاغذهای بسته بندی محکم، می‌تواند کافی باشد. در کنار این‌ها مواد استفاده‌شده در بسته بندی سنگ ساختمانی صادراتی باید در برابر رطوبت هم ایمن باشند و در اثر شرایط آب و هوایی مختلف آسیبی نبینند.

7) رعایت اصول زیست محیطی

باید بدانید که هر کشوری برای کالاهای وارداتی خود، قوانین زیست محیطی خاصی را وضع کرده است. به همین دلیل باید حتما قبل از بسته بندی و ارسال سنگ‌های ساختمانی، از این قوانین آگاه شوید. برای مثال در بیشتر کشورها، قابل بازیافت و سازگار بودن با محیط زیست مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در کالاهای وارداتی رعایت شود.

انتخاب بهترین راه برای صادرات

8) انتخاب بهترین راه صادرات

بسته به نوع سنگ‌هایی که در سبد محصولات صادراتی خود دارید و کشور مقصد، باید بهترین راه برای ارسال کالاها انتخاب کنید. به طور کلی سنگ‌های ایرانی از دو مسیر آبی و زمینی برای کشورهای مختلف صادر می‌شوند. در مواردی که هم دسترسی آبی وجود دارد و هم زمینی، مانند صادرات سنگ به روسیه، بهتر است که از مسیر آبی استفاده کنید. زیرا احتمال آسیب دیدن کالاها از طریق ارسال دریایی کمتر است.

سوالات متداول

  • مهم‌ترین شاخص در بسته بندی سنگ صادراتی ساختمانی چیست؟

توجه به نکات بازاریابی و معرفی برند مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در بسته بندی محصولات خود به آن‌ها دقت کنید. باید بدانید که رعایت قوانین کشور مقصد در ارسال کالاها و توجه به سلیقه مردم آن، می‌تواند مسیر شما را در کسب سود از صادرات سنگ به جهان، بسیار هموارتر کند.

  • برای جلوگیری از وارد شدن آسیب در زمان روی هم قرار دادن سنگ‌ها باید چه کار کرد؟

اگر می‌خواهید سنگ‌ها را در محل نگهداری و یا کامیون حمل و نقل بر روی هم قرار دهید، حتما باید در میان آن‌ها از تخته یا نوارهای پلاستیکی برای مهار فشار استفاده نمایید. در غیر این صورت لبه سنگ‌ها دچار خوردگی شده و احتمال شکستن سنگ‌ها هم افزایش می‌یابد.

  • در صورت شکسته شدن سنگ‌ها در حین حمل و نقل، مسئولیت آن بر عهده چه کسی است؟

در صورتی که سنگ‌های صادراتی ساختمانی در حین تخلیه، بارگیری یا انتقال دچار شکستگی یا آسیب شوند، مسئولیت آن بر عهده شرکت حمل و نقل است. به همین دلیل است که این شرکت‌ها حتما باید کالاهای ارسالی را بیمه کنند تا در صورت وارد شدن خسارت بتوان آن را جبران کرد.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *