بیمه بار صادراتی چیست؟ چه مواردی را تحت پوشش قرار می دهد

یکی از مراحل بسیار مهمی که باید برای صادرات سنگ ساختمانی یا صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای خارجی انجام شود، استفاده از بیمه بار صادراتی است. اما بسیاری از تاجران و بازرگانان نمی‌دانند که بیمه صادراتی چیست، به چه میزان در صادرات دارای اهمیت است و دقیقا چه کاربردی دارد؟ به همین دلیل ما در این مقاله از دومیرو می‌خواهیم شما را با این نوع از بیمه بین‌المللی و انواع مختلف آن آشنا کنیم تا با خیال راحت‌تری بتوانید محصولات خود را به خارج از کشور ارسال کنید.

علت اهمیت بیمه بار صادراتی

بیمه همواره برای ما به منزله اطمینان خاطری بوده است که خسارت‌های احتمالی را جبران می‌کند. به همین دلیل بسیاری از ما در زمینه‌های مختلفی از زندگی خود از این امکان استفاده می‌کنیم. در این میان بیمه صادراتی هم یکی از موارد مهمی است که می‌تواند خسارت‌های احتمالی واردشده در اثر جابجایی سنگ، کاشی و سرامیک را جبران کند. به طور کلی اهمیت استفاده از بیمه بار صادراتی در دو مورد خلاصه می‌شود:

علت اهمیت بیمه بار صادراتی

1- حقوقی

منظور از اشخاص حقوقی همه افرادی هستند که در مسیر رسیدن محموله‌ها به مقصد، در کارهای اداری فعالیت دارند. بنابراین نمایندگی‌های حمل و نقل و ترخیص و مسئولان گمرک افرادی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. در این صورت اگر در حین ترخیص کالا از گمرک یا حمل و نقل آن مشکلی ایجاد شود که از اختیار آن‌ها خارج است، بیمه بار صادراتی می‌تواند تا حدی این خسارت را جبران کند.

2- تجاری و مالی

از سوی دیگر ممکن است مواردی در حین صادرات سنگ ساختمانی یا صادرات کاشی و سرامیک اتفاق بیفتد که سلامت محصولات را به خطر بیندازند. در این صورت قطعا شما متحمل ضرر مالی خواهید شد. پس اگر بیمه صادراتی را تهیه کرده باشید، می‌توانید از محصولات خود در برابر صدمات فیزیکی به خوبی محافظت کنید. به علاوه اگر در مسیر صادر کردن انواع سنگ ساختمانی از بانک‌ها کمک گرفته باشید، برای محافظت از منابع مالی آن‌ها نیاز به بیمه بار صادراتی خواهید داشت.

موارد تحت پوشش بیمه بار صادراتی

موارد تحت پوشش بیمه صادراتی

موارد تحت پوشش بیمه صادراتی که به عنوان کلوز بیمه باربری هم شناخته می‌شوند، همه خطراتی هستند که در طول حمل و نقل کالا آن را تهدید می‌کنند. این خطرات موارد مختلفی را در برمی‌گیرند و بسته به نوع محموله صادراتی تعیین می‌شوند. کلوز بیمه صادراتی به طور کامل در آیین‌نامه شماره 79 شورای عالی بیمه ایران توضیح داده شده و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این مرجع رسمی مراجعه کنید.

کلوز بیمه بار صادراتی در سه دسته A، B و C طبقه‌بندی می‌شود که در این میان کلوز A بیشترین پوشش را ارائه داده و در عین حال قیمت بالاتری هم دارد. برای مثال موارد زیر پوشش های بیمه باربری هستند که در صادرات سنگ ساختمانی و صادرات کاشی و سرامیک مورد توجه قرار می‌گیرند:

  • هزینه حمل و نقل
  • خسارت‌های طبیعی مانند طوفان، باران و آفتاب
  • خسارت‌های واردشده در اثر سرقت، جنگ یا شکست
  • لب پریدگی، خراشیدگی، لک برداشتن و کج شدن
  • واژگون شدن، به گل نشستن، زمین‌گیر شدن یا غرق شدن کشتی
  • تصادف یا تصادم وسیله نقلیه مخصوص جابجایی سنگ، کاشی و سرامیک
  • خطرات احتمالی ناشی از حمل و نقل دریایی مانند انداخت محصولات در آب برای سبک‌سازی کشتی

چه مواردی شامل بیمه بار صادراتی نمیشود

چه مواردی شامل بیمه بار صادراتی نمیشوند؟

باید بدانید که پوشش های بیمه بار صادراتی همه موارد را در برنمی‌گیرند و استثنائاتی هم دارند. برای مثال خسارت‌های عمدی که توسط بیمه‌گذار وارد می‌شود، از پوشش این نوع بیمه‌نامه‌ها خارج هستند. علاوه بر این اگر مرسوله‌ها به دلیل رعایت نکردن قوانین کشور مبدا یا مقصد توقیف شوند، بیمه هیچ تعهدی در قبال جبران این هزینه‌ها نخواهد داشت.

به علاوه اگر آسیب‌های واردشده به محموله‌ها در اثر بسته بندی نادرست اتفاق بیفتد، بیمه خسارت را جبران نخواهد کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که مقاله ما درباره نکات مهم در بسته بندی و حمل و نقل سنگ ساختمانی را مطالعه کنید تا دچار این مشکل نشوید. علاوه بر این‌ها دیگر استثنائات بیمه بار صادراتی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آسیب دیدن کالاها به دلیل تاخیر در ارسال
  • آسیب‌های مالی ناشی از ورشکستگی مدیر، مالک و اجاره‌کننده کشتی
  • آسیب‌های واردشده به محموله در اثر سلاح‌های هسته‌ای
  • خسارت‌هایی که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در بسته بندی و حمل و نقل ایجاد می‌شوند
  • نامناسب بودن وسایل استفاده‌شده در حمل و نقل کالا
  • خسارت‌های واردشده در اثر سلاح‌های جنگی متروکه یا به‌جامانده از جنگ‌های قدیمی
  • وقوع اغتشاشات و درگیری‌های داخلی

هزینه بیمه بار صادراتی چگونه تعیین میشود

هزینه بیمه بار صادراتی چگونه مشخص میشود؟

هزینه بیمه بار صادراتی بسته به موارد مختلفی مشخص می‌شود. برای مثال نوع و خصوصیات کالا یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تعیین قیمت بیمه صادراتی هستند. علاوه بر این نوع حمل و نقل و شرایط جابجایی هم در تعیین هزینه‌ها تاثیرگذار است. برای مثال بیمه صادراتی دریایی در مقایسه با زمینی، برای مقصد یکسان، قیمت بالاتری خواهد داشت.

همچنین اینکه از کدام مرز محصولات را خارج کنید و کشور مقصد شما کجا باشد، به طور مستقیم بر روی هزینه‌ها موثر است. برای مثال خرید بیمه بار صادراتی برای صادرات سنگ به آفریقا در مقایسه با صادرات این محصول به قطر یا عمان، هزینه بیشتری دارد؛ زیرا مسافت بسیار بیشتری باید طی شود.

سخن پایانی

بیمه صادراتی یکی از مهم‌ترین مدارکی است که شما باید برای صادرات سنگ ساختمانی و کاشی و سرامیک به کشورهای دیگر داشته باشید. با استفاده از این امکان می‌توانید کالاهای ارسالی خود را در برابر انواع خطرات طبیعی و غیرطبیعی احتمالی بیمه کرده و به این ترتیب با خیال راحت به فعالیت در این زمینه بپردازید. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که بیمه صادراتی چیست و چه مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سوالات متداول

بیمه بار صادراتی به طور ویژه مخصوص خطراتی است که در زمان حمل و نقل کالاها به کشور مقصد اتفاق میافتند. بنابراین اگر می‌خواهید خطراتی مانند ورشکستگی یا عدم پرداخت پول توسط خریدار را پوشش دهید و یا اینکه می‌خواهید خیالتان از بابت خسارت‌های احتمالی ناشی از تیره شدن روابط سیاسی میان دو کشور و اعمال سیاست‌های اقتصادی محدودکننده راحت باشد، نیاز به خرید بیمه‌نامه‌های کل گردش صادرات و بیمه خاص صادرات خواهید داشت.

برای خرید بیمه بار صادراتی باید به یکی از شرکت‌های بیمه مراجعه کرده و مدارک زیر را همراه خود ببرید:

  • تصویر قرارداد فروش
  • کپی اساسنامه شرکت متقاضی
  • گزارشی از زمینه فعالیت و سوابق صادراتی
  • درخواست کتبی و پر کردن فرم مخصوص برای صدور بیمه‌نامه

در صورتی که یکی از خطرات تحت پوشش بیمه برای شما اتفاق افتاد، نیاز است که سریعا به شرکت بیمه اطلاع دهید تا کارشناسان برای بررسی، اقدامات لازم را انجام دهند. در این زمان برای برآورد و پرداخت خسارت بیمه صادراتی، نیاز به مدارک زیر خواهید داشت:

  • بیمه‌نامه بار صادراتی
  • کارت بازرگانی معتبر
  • مجوزهای صادراتی
  • پیش فاکتور و صورتحساب خرید
  • گواهی بازرسی کالا و بارنامه
  • گزارش مقامات انتظامی و استاندارد در صورت نیاز
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *