راهنمای جامع و کامل صادرات سنگ اسلب ساختمانی سنگ اسلب یکی از محبوب‌ترین روش‌های فرآوری سنگ‌های طبیعی ساختمانی است که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها به کار می‌رود. این نوع سنگ معمولا ابعاد بزرگی دارد، به همین دلیل بیشتر برای پوشش کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شفافیت و دقت بسیار بالا در کنار ضخامت دقیق، باعث شده که صادرات سنگ اسلب یکی از پردرآمدترین حوزه‌ها برای تاجران ایرانی باشد. در این مقاله از دومیرو می‌خواهیم شما را با ماهیت و ویژگی‌های این سنگ آشنا کنیم و همچنین هر آنچه را که لازم است درباره صادرات سنگ‌های ساختمانی اسلب به خارج از کشور بدانید، با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

سنگ اسلب چیست؟

بد نیست بدانید که اسلب در واقع نام یک سنگ ساختمانی نیست؛ بلکه یک محصول نهایی با ابعاد خاص و استاندارد است که می‌تواند پس از برش هر نوع سنگی مانند تراورتن، مرمریت، گرانیت، مرمر و کوارتز به دست آید. به طور کلی سنگ‌های ساختمانی اسلب دارای ابعاد خاصی هستند و ضخامت آن‌ها نسبتا زیاد است؛ به این ترتیب خریداران این محصول می‌توانند آن را در سایز دلخواه خود برش دهند. این روش فرآوری هزینه نسبتا کمتری در مقایسه با سایر شیوه‌های موجود دارد و ضایعات بسیار کمی در اثر آن تولید می‌شود.

از سوی دیگر به دلیل استفاده از دستگاه‌های پیشرفته برای انجام عملیات برش و ساب، سطح این نوع از محصولات ساختمانی بسیار صیقلی است؛ به همین دلیل است که صادرات سنگ به قطر، عمان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، همسایه‌های ایران، سرزمین‌های اروپایی و آمریکایی و شرق دور، بیشتر به صورت اسلب انجام می‌شود. بنابر این با استفاده از آموزش صادرات سنگ ساختمانی می‌توانید به تمامی این نکات دست یابید.

ویژگی های سنگ اسلب صادراتی

ویژگی های سنگ اسلب صادراتی

  • مناسب استفاده در نمای بیرونی ساختمان به دلیل قابلیت عبور نور
  • مناسب استفاده برای کفپوش بیرونی و داخلی به دلیل جذب  بسیار کم
  • دارای سطح صیقلی و براق و ساب پذیری زیاد
  • دارای تنوع بسیار بالا در رنگ و طرح، بدون استفاده از اپوکسی یا رنگ
  • ضخامت یکسان در تمامی قسمت‌ها
  • دارای ظاهر بسیار طبیعی
  • عدم نیاز به بندکشی و قابلیت کار به صورت یک تکه در نما
  • قابلیت نصب سریع و آسان به دلیل قدرت چسبندگی زیاد

انواع سنگ ساختمانی اسلب

از دید تخصصی، صادرات سنگ اسلب به 3 شکل انجام می‌شود که تقریبا دارای ضخامت یکسانی هستند؛ اما ابعاد متفاوتی دارند. این سه دسته عبارت‌اند از:

  • سنگ اسلب ساده با طرح مشخص و بدون پیوند
  • بوک مچ که ترکیبی از دو سنگ اسلب با طرح‌های متقارن است
  • فور مچ که از ترکیب 4 سنگ هم‌اندازه به وجود آمده و طرح متقارن دارد

عوامل موثر بر تعرفه صادرات سنگ اسلب

عوامل موثر بر تعرفه صادرات سنگ اسلب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه صادرات سنگ اسلب به آن دقت کنید، تعرفه ارسال کالاها است. نخستین عاملی که بر روی این هزینه‌ها تاثیر دارد، نوع کوپ سنگ یا سنگ خام و اندازه آن است. به عبارت بهتر اسلب سنگ مرمر با تراورتن قیمت یکسانی ندارد؛ زیرا ماهیت این دو کاملا با هم متفاوت است و ارزش یکسانی ندارند.

از سوی دیگر شما باید در زمان صادرات سنگ اسلب، هزینه‌های استخراج و خرید سنگ خام را هم در نظر بگیرید. همچنین نیاز است که بخشی را به هزینه‌های مربوط به برش و فرآوری سنگ اختصاص دهید. پس از طی شدن این مراحل اولیه، باید به سراغ مواردی مانند بسته بندی کالاها و ارسال آن‌ها بروید که مهم‌ترین عوامل در تعیین تعرفه صادرات سنگ هستند.

نکات مهم در ارسال سنگ اسلب به خارج از کشور

نکات مهم در ارسال به خارج از کشور

صادرات انواع سنگ ساختمانی به کشورهای مختلف قوانین مخصوص به خود را دارد که نیاز است قبل از ارسال از آن‌ها آگاه شوید. علاوه بر این یک سری نکات عمومی هستند که باید برای ارسال این محصولات به دیگر کشورها در نظر داشته باشید که از قرار زیر هستند:

  • بر اساس قوانین صادرات سنگ، قُطر استاندارد برای فرستادن محصولات اسلب به خارج از کشور، باید برابر 2 سانتی‌متر باشد. اما شما می‌توانید این اندازه را بر اساس نظر خریدار تغییر دهید.
  • قبل از بسته بندی از سلامت سنگ‌ها مطمئن شده و هرگز محصولات شکسته شده را بارگیری نکنید.
  • حتما تعداد مشخصی را در هر کامیون یا کشتی بارگیری کنید که در طی فرایند حمل و نقل، بارگیری و تخلیه دچار آسیب نشوند.
  • از تسمه یا طناب‌های محکم برای جلوگیری از انتقال ضربه به محصولات استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات مهم در حمل و نقل و بسته بندی انواع سنگ، می‌توانید مقاله ما را در این باره بخوانید.
  • به قوانین صادراتی کشور مقصد توجه کرده و آن‌ها را در بسته بندی، بارگیری و حمل و نقل رعایت کنید.
  • تا حد امکان محصولاتی از یک نوع را در یک کامیون قرار دهید. به عبارت بهتر نباید محصولات مربوط به برندهای مختلف یا چند نوع سنگ را در یک وسیله بارگیری کنید.

بهترین مقصدها برای صادرات سنگ اسلب ایرانی

برای اینکه بتوانید سود خوبی را از ارسال انواع سنگ اسلب به خارج از کشور به دست آورید، نیاز است که بهترین مقصدها را بشناسید. به طور کلی کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق در کنار کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عمان و قطر، عمده‌ترین خریداران سنگ اسلب ایرانی هستند. علاوه بر این کشورهای دیگری مانند استرالیا، چین، کانادا، هند، آفریقا، روسیه و ژاپن هم پتانسیل خوبی برای عرضه انواع محصولات سنگ ساختمانی ایران دارند.

سخن پایانی

هرچند کشور ما در حال حاضر چهارمین تولیدکننده انواع سنگ اسلب در جهان است، هنوز هم نتوانسته جایگاه خود را در صادرات این محصول به دست آورد. عمده‌ترین دلیل این موضوع، شفاف نبودن روابط بانکی ایران با دیگر کشورها در کنار مشکلات سیاسی موجود است. با این وجود صادرات سنگ اسلب در ایران امروز هم سهم بزرگی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که با کم شدن تحریم‌ها، بهبود روابط اقتصادی و سیاسی و توسعه مسیرهای حمل و نقل میان کشورها، بتوان سود زیادی را از بازار جهانی سنگ اسلب نصیب کشور کرد.

سوالات متداول

  • سنگ های اسلب کدام اند؟

اسلب در واقع نام یک سنگ ساختمانی نیست. هر نوع سنگی مانند تراورتن، مرمریت و … که در ابعاد خاص و استاندارد برش داده شوند در این دسته قرار میگیرند.

  • سنگ اسلب صادراتی چه کاربردی دارد؟

پوشش کف اتاق‌ها، هال، پذیرایی، دیوارهای راه‌پله یا فضاسازی طبقات ساختمان، حاشیه شومینه، روی کانتر یا جزیره آشپزخانه، نمای خارجی ساختمان، کفپوش راهروهای ورودی و خروجی

  • محبوب‌ترین سنگ‌های اسلب صادراتی کدام موارد هستند؟

مرمریت و تراورتن به دلیل ظاهر زیبا و شفافیت بسیار بالا در دسته محبوب‌ترین سنگ‌های صادراتی اسلب ایرانی قرار می‌گیرند

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *