معرفی مراحل ساخت و تولید انواع سنگ ساختمانیسنگ‌های ساختمانی همواره یکی از پرسودترین محصولات صادراتی برای فعالان در زمینه صادرات غیرنفتی بوده‌اند. هرچند در گذشته به دلیل قدیمی بودن دستگاه‌ها در کارخانه‌ها و نبود فناوری کافی برای فرآوری سنگ‌ها، این محصولات به صورت خام صادر می‌شدند؛ اما امروزه کشور ما به یکی از بهترین‌ها در حوزه تولید و صادرات سنگ ساختمانی تبدیل شده است. در این مقاله از دومیرو می‌خواهیم مراحل تولید و ساخت انواع سنگ‌های صادراتی ساختمانی را برای شما بیان کنیم تا بهتر با این زمینه پرسود از ارتباطات خارجی آشنا شوید.

مرحله اول: استخراج از معادن

مرحله اول از فراوری سنگ ساختمانی و آماده‌سازی آن برای صادرات، استخراج سنگ از معدن است. برای این کار از روش‌های مختلفی مانند هیدرو مکانیکی، حرارتی، مواد شیمیایی، ماشین سنگ‌بر و سیم برش فولادی استفاده می‌شود. هرکدام از این روش‌ها مراحل خاص خود را دارند و بسیار تخصصی هستند. به همین دلیل باید در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا انتخاب بهترین روش استخراج سنگ بستگی به نوع آن، هزینه، بازدهی، مهارت نیروی کار و نوع جابجایی و حمل و نقل خواهد داشت.

انتقال به کارخانه برای برش و صیقل کاری و بهبود کیفیت سنگ

مرحله دوم: انتقال سنگ ساختمانی به کارخانه

پس از استخراج سنگ باید از ماشین‌های مخصوص برای انتقال آن از معدن به کارخانه استفاده کنید. در این زمینه حتما باید با توجه به وزن سنگ‌ها، بهترین ماشین را انتخاب کنید. به علاوه در زمان جابجایی هم باید از طناب‌ها و تسمه‌های بسیار محکم برای جلوگیری از لیز خوردن سنگ یا آسیب دیدن آن کمک بگیرید. بارگیری سنگ‌ها و انتقال آن‌ها یک مقوله بسیار حساس است و باید با رعایت کامل نکات ایمنی انجام شود. در این زمینه می‌توانید مقاله ما را درباره نکات مهم در حمل و نقل سنگ صادراتی را مطالعه کنید.

مرحله سوم: برش سنگ ساختمانی صادراتی

مرحله بعدی از فرآوری سنگ‌های ساختمانی این است که قطعات استخراج‌شده از معدن با استفاده از دستگاه‌های خاص، به اندازه کوچک‌تر برش داده شوند. بسته به نوع سنگ، اره‌ای که برای بریدن استفاده می‌شود، متفاوت خواهد بود. جدول زیرا انواع وسایل برش و کاربرد هریک را نشان می‌دهد.

نوع ابزارویژگی‌هامناسب برای
اره نرم بر
  • دقت بالا
  • ضایعات کمتر در مقایسه با سایر دستگاه‌ها
سنگ‌های آهکی
اره سخت بر
  • دارای تیغه‌های فولادی
  •  حاوی حداکثر 150 عدد تیغه
سنگ‌های سخت
اره قله بر
  • دارای دیسک‌های برش با قطر و ابعاد مختلف
  • قابلیت ایجاد برش‌های هم‌زمان و موازی در یک برش
تولید پلاک‌های سنگ
طولی بر
  • گرفتن ضایعات در دو سمت برش
  • تعیین عرض سنگ تولیدی
برش طولی سنگ
کله برانجام برش عرض سنگتعیین بهترین طول برای سنگ
شکسته بربرش سنگ در اندازه‌های مناسبآماده‌سازی سنگ‌های شکسته شده در جریان تولید
چهل بر
  • عدم شکستگی کوپ بر روی قله
  • برش سنگ‌ها با قطر 40 سانتی‌متر
تولید انبوه
بیست برقابلیت انجام هم‌زمان عمل سایش و باز کردن از وسطبرش سنگ‌ها با قطر 15 و 20 سانتی‌متر

مرحله چهارم: ساب و صیقل کاری

برای اینکه سنگ‌های ساختمانی صادراتی، قابلیت استفاده داشته باشند، نیاز به ساب و پولیش خواهند داشت. این مرحله با توجه به نوع سنگ به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود و انتخاب ساینده‌ها هم بستگی به نرم یا سخت بودن سنگ‌ها دارد. در این مرحله تلاش می‌شود تا سطح محصول حالت صیقلی پیدا کرده و سطوح اضافه به طور کلی از روی آن برطرف شوند. همچنین حفره‌های موجود در سنگ‌ها هم با استفاده از مواد مخصوص پر می‌شوند تا سطح سنگ کاملا یکنواخت باشد.

مرحله صیقل کاری و ساب سنگ

مرحله پنجم: ارتقا کیفیت سنگ ساختمانی صادراتی

پس از صیقل دادن سنگ‌ها، نوبت به استفاده از مواد خاص برای افزایش کیفیت و استحکام سنگ‌های ساختمانی می‌رسد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که سنگ‌ها قرار است فشار زیادی را تحمل کرده و در عین حال ممکن است که تحت شرایط آب و هوایی خاص قرار بگیرند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که به خوبی در برابر فشارها و عوامل آسیب‌زا مقاوم شده باشند.

برای مثال در صادرات سنگ به قزاقستان یا روسیه، به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، استحکام و کیفیت سنگ حرف اول را میزند و بسیار مهم است. برای بهبود کیفیت سنگ‌های صادراتی ساختمانی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

نوع روشکاربرد
کمک گرفتن از چسب‌های تقویت‌کننده
  •  جلوگیری از شکستن سنگ
  •  جلوگیری از باز شدن شیارها و ترک‌های سنگ
رنگ کردن سطح با استفاده از رنگ‌آمیزی تحت فشار
  •  وارد کردن رنگ به بافت سنگ برای بخشیدن ظاهر طبیعی به آن
  •  افزایش زیبایی و تنوع سنگ‌های صادراتی ساختمانی
  • جلوگیری از رنگ‌پریدگی سنگ در اثر تابش نور خورشید
  •  بالا بردن مقاومت در برابر شرایط جوی
استفاده از رزین، اپوکسی و پلی‌استر
  • جلوه دادن به سنگ
  • افزایش مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و شرایط آب و هوایی

مرحله ششم: کنترل کیفیت و بسته بندی

در مرحله آخر از تولید و فرآوری سنگ‌های ساختمانی صادراتی، کیفیت محصولات تولیدی با دقت بررسی شده و سنگ‌ها درجه‌بندی می‌شوند. در این مرحله نیاز است که رنگ، اندازه و ضخامت سنگ‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و با توجه به معیارهای استاندارد، کلاس‌بندی آن‌ها انجام شود. پس از این کار، بسته بندی سنگ‌ها با استفاده از پنل‌های مناسب انجام شده و نهایتا برای بارگیری و ارسال آماده خواهند شد.

بررسی کنترل کیفیت تولیدات سنگ و حمل و نقل آن

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل در فرآوری سنگ‌های ساختمانی پرداختیم که آن‌ها را برای صادرات به دیگر کشورها مناسب می‌سازد. از این میان برش سنگ‌ها، صیقل دادن آن‌ها و بهبود کیفیت از مهم‌ترین مراحل به شمار می‌روند. زیرا ویژگی‌های نهایی سنگ‌های صادراتی در طی این سه مرحله مشخص می‌شوند. به همین دلیل حتما باید از مدرن‌ترین روش‌ها در این قسمت کمک گرفته شود تا خریداران خارجی تمایل بیشتری به خرید داشته باشند.

سوالات متداول

رنگ‌هایی که برای رنگ‌آمیزی سطح سنگ استفاده می‌شوند، چه کیفیتی دارند؟

این نوع از رنگ‌ها ممکن است به صورت طبیعی یا معدنی تولید شده باشند؛ به همین دلیل می‌توانند در عمق سنگ‌ها نفوذ کنند. از سوی دیگر اضافه کردن رنگ به سنگ، باعث افزایش مقاومت آن در برابر تابش نور خورشید و شرایط جوی خواهد شد.

آیا امکان تولید سنگ به صورت مصنوعی هم وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های خاص نوعی سنگ مصنوعی به نام سمنت پلاس را در دسته تولیدات خود قرار دهید. این محصولات برای جاهایی که با رطوبت دائمی سر و کار دارند، مناسب نیستند؛ اما می‌توان از آن‌ها در نواحی سردسیر و یا مواردی که بودجه خرید کم است، استفاده کرد.

چگونه می‌توان از مناسب بودن ضخامت سنگ‌ها مطمئن شد؟

برای این کار از روشی به نام سنگ‌زنی احتمالی استفاده می‌شود که در آن با استفاده از دستگاه‌های استاندارد، ضخامت سنگ‌های برش داده شده با دقت زیادی برآورد می‌شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *