معرفی نکات مهم در حمل و نقل کاشی و سرامیک صادراتیصادرات کاشی و سرامیک یکی از پرسودترین زمینه‌های فعالیت در امور صادر کردن کالاهای غیرنفتی در ایران است که افراد زیادی در آن فعالیت می‌کنند. اما یکی از مشکلات مهمی که در این مسیر وجود دارد، حمل و نقل صحیح سرامیک و کاشی صادراتی است. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین نکاتی را که باید برای حفظ کیفیت و سلامت محصولات در زمان جابجایی آن‌ها بدانید، با شما در میان بگذاریم. تا با رعایت این نکات از شکستن و آسیب دیدن بار خود جلوگیری کنید و مانع وارد شدن خسارت های مالی و اعتباری به تجارت خود شوید.

جعبه های مقوایی، بهترین انتخاب برای بسته بندی

بیشتر شرکت‌های باربری معتبر و کاربلد برای حمل و نقل انواع کاشی و سرامیک صادراتی، از جعبه های مقوایی استفاده می‌کنند. زیرا این کارتون‌ها مقاومت بسیار خوبی داشته و در عین حال می‌توانند از لبه‌های سرامیک و کاشی در برابر پریدگی، شکستن یا ترک خوردن جلوگیری کنند. مقواهایی که در بسته بندی این سری از کالاها استفاده می‌شوند، باید کاملا محکم باشند و در اثر ضربه‌ها یا فشارهای کوچک، مقاومت خود را از دست ندهند.

رعایت اصول چیدمان سرامیک و کاشی در حین بارگیری

رعایت اصول چیدمان سرامیک و کاشی در حین بارگیری

یکی از نکات مهم در صادرات انواع کاشی و سرامیک این است چگونه این محصولات را در زمان بارگیری در کامیون یا کشتی کنار هم قرار دهید. در زمان بارگیری این محصولات باید به نکات زیر دقت کنید:

  • میزان تحمل بار هریک از بسته را به دست آورده و بیشتر از این آستانه، بار به آن اعمال نکنید
  • تا حد امکان از قرار دادن بسته‌ها بر روی یکدیگر خودداری کنید.
  • در صورتی که کاشی و سرامیک شما در برابر شکسته شدن مقاومت خوبی دارد، می‌توانید آن‌ها را به صورت عمودی کنار هم قرار دهید.
  • برای سرامیک و کاشی‌های حساس، چینش افقی بهترین گزینه است؛ زیرا احتمال جابجایی‌های ناخواسته را به حداقل می‌رساند.
  • کاشی‌های سبک یا شکننده را در قسمت پشتی یا روی کاشی‌های بزرگ‌تر و محکم‌تر قرار دهید.

استفاده از پالت برای حمل و نقل کاشی و سرامیک

استفاده از پالت برای حمل و نقل کاشی

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن از لیز خوردن کاشی و سرامیک و یا شکستن آن‌ها جلوگیری کنید، این است که از پالت استفاده کنید. به ویژه در مواردی مانند صادرات کاشی و سرامیک به آفریقا که مسیر بسیار طولانی است و چالش‌های زیادی دارد، پالت‌ها می‌توانند در مهار ضربه‌ها و فشارهای وارده بسیار موثر عمل کنند.

این پالت‌ها در واقع محلی برای قرارگیری بسته‌های سرامیک و کاشی هستند که تا حداکثر 1200 کیلوگرم وزن را تحمل می‌کنند. این پالت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که محصولات را دقیقا بر روی هم قرار نداده و به این ترتیب مانع از سر خوردن آن‌ها یا ایجاد فشار در قطعات زیرین شوید. در زمان استفاده از پالت برای حمل و نقل کاشی و سرامیک صادراتی باید به این نکات توجه کنید:

  • حتما با استفاده از میخ‌ها و اتصالات محکم، پالت‌ها را نصب کنید.
  • در زمان قرار دادن بسته‌های کاشی و سرامیک بر روی پالت، حتما باید از بند برای مهار آن‌ها استفاده کنید.
  • اگر احتمال دارد که محصول در حین جابجایی رها شود، نیاز به مهارکننده اضافی خواهید داشت.
  • فشار بندها را طوری تنظیم کنید که در همه پک‌های قرارگرفته بر روی پالت یکسان باشد؛ برای این کار می‌توانید از تعداد بیشتری مهارکننده استفاده نمایید.
  • اگر بارها محکم بر روی پالت بسته نشده‌اند، باید با استفاده از بدنه وسیله نقلیه و یا بندهای بیرونی، کاملا آن را محکم کنید.
  • فاصله میان پالت‌ها را با توجه به ارتفاع محصولات تنظیمات کنید.
  • سنگین‌ترین و مقاوم‌ترین کاشی‌ها و سرامیک‌ها را در سطوح پایینی قرار داده و بارهای آسیب‌پذیر را به آزمونه‌های بالایی منتقل کنید.

استفاده از مهار کننده ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به شما در مهار بارهای واردشده به محصولات کاشی و سرامیک صادراتی کمک کند، استفاده از چادر و برزنت است. البته این مهارکننده‌ها باید در کنار بندها و طناب‌های محکمی استفاده شوند که همه قسمت‌های پشتی، جلویی و اطراف بار را به خوبی پوشش داده‌اند.

علاوه بر این می‌توانید با استفاده از قرار دادن پلاستیک‌های حبابدار در بسته بندی، از وارد شدن آسیب به لبه‌های سرامیک و کاشی صادراتی جلوگیری کنید. دقت کنید که مهارکننده‌ها را باید به صورتی ببندید که فشاری به محصولات وارد نکنند؛ اما در عین حال به طور کامل محل آن‌ها را فیکس کرده و مانع از تکان خوردن این محصولات شوند.

وسیله نقلیه مناسب برای حمل و نقل کاشی و سرامیک

وسیله نقلیه مناسب برای حمل و نقل کاشی و سرامیک

به طور معمول صادرات کاشی و سرامیک از ایران به دو طریق زمینی و دریایی انجام می‌شود. باید بدانید که استفاده از بارگیرهای سرپوشیده همیشه ضرورت ندارد؛ اما می‌تواند در جلوگیری از نفوذ رطوبت بسیار موثر واقع شود. به علاوه باید دقت کنید که کف کامیون یا کشتی کاملا صاف باشد تا باعث ایجاد خراش بر روی محصولات یا نامتعادل شدن بار نشود.

سخن پایانی

همه مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند، نکاتی هستند که شما باید برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به کاشی و سرامیک صادراتی در حین جابجایی و حمل و نقل به خوبی به آن‌ها دقت کنید. علاوه بر این‌ها در زمان بسته بندی این کالاها باید قوانین کشور مقصد را به خوبی در نظر گرفته و اصول زیبایی‌شناختی را فراموش نکنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله  “نکات مهم در بسته بندی و حمل و نقل سنگ صادراتی” را نیز مطالعه کنید.

سوالات متداول

معمولا صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای دور مانند آفریقا، قزاقستان و ازبکستان با چالش‌های بسیار زیادی روبرو است. در این زمینه باید حتما از بسته بندی‌هایی استفاده کنید که در برابر نفوذ رطوبت کاملا مقاوم باشند. به علاوه می‌توانید از جعبه های چوبی برای جداسازی محصولات و مهار بارهای واردشده استفاده نمایید.

ضخامت و ابعاد بسته بندی کاشی‌ها و سرامیک‌های صادراتی، بسته به نوع سرامیک و کاشی متفاوت خواهد بود. معمولا برای مسیرهای نزدیک، ضخامت 1 اینچی مناسب است؛ اما در مسیرهای دورتر، بهتر است که از بسته‌های ضخیم‌تر استفاده شود.

در صورتی که در انتخاب پالت‌ها و نوع بسته بندی، همه اصول استاندارد را بررسی کرده باشید؛ دیگر نیازی به سرپوشیده بودن بارگیر نیست. اما توصیه می‌شود که تا حد امکان روی بارها را بپوشانید تا از عدم نفوذ رطوبت و شکسته شدن کاشی‌ها مطمئن شوید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *