بیشترین صادرات سنگ ایرانی به کدام کشورها است؟کشور ما به عنوان هشتمین کشوری در سطح جهان شناخته می‌شود که معادن سنگ طبیعی را در دل خاک خود جای داده است. با این وجود هنوز هم بخش بسیار کمی از صادرات سنگ به کشورهای مختلف جهان در اختیار ما قرار گرفته است. این موضوع بیشتر به دلیل تحریم‌های خارجی و هزینه‌های بالای بازاریابی است. با این حال بیشتر خریداران خارجی به دلیل کیفیت بالای سنگ‌های ایرانی و قیمت مناسب آن‌ها، تمایل زیادی به تجارت با ایران دارند. در این مقاله از دومیرو می‌خواهیم کشورهایی را به شما معرفی کنیم که در آمار صادرات سنگ ایران به کشورهای مختلف سهم زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی آمار صادرات سنگ ایران به کشورهای مختلف

در سال میلادی گذشته حدود 8 تا 12 میلیون تن از سنگ‌های ساختمانی تولیدشده در کارخانجات سنگ، در بازارهای داخلی به فروش رسیدند. علاوه بر این بر طبق آمار ارائه شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران، حدود 842 هزار تن از انواع سنگ‌های ساختمانی هم به کشورهای دیگر صادر شده است؛ که توانسته چیزی حدود 59 میلیون دلار درآمد ارزی را نصیب کشور کند.

با این حال می‌توان گفت که ما هنوز از همه ظرفیت صادراتی خود استفاده نکرده‌ایم؛ زیرا کشور ما قابلیت تولید بیش از 25 میلیون تن سنگ ساختمانی را در خود دارد. در حال حاضر ایران رتبه چهارم را در صادرات انواع سنگ مرمریت و تراورتن به صورت بلوک یا اسلب را به خود اختصاص داده است. همچنین در زمینه صادرات انواع سنگ‌های گرانیت، مرمریت و تراورتن به صورت تایل، رتبه 17 را دارا است. تمامی کسانی قصد ورود به این بازار پرسود را دارند می‌توانند از خدمات صادرات آنلاین سنگ ساختمانی دومیرو استفاده کنند.

بر طبق آمار سازمان توسعه تجارت، بیشترین میزان صادرات سنگ ایرانی به کشورهای مختلف، مربوط به سنگ مرمریت است که حدود 86 درصد از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد. در جدول زیر جزییات آمار صادرات سنگ ایرانی به کشورهای مختلف را به شما ارائه داده‌ایم:

نوع سنگوزن (تن)ارزش (هزار دلار)
مرمر18185.4222314.756
تراورتن30396.1582182.323
سنگ چینی و کریستال965.3657.248
مرمریت724739.349508207.805
سنگ‌های بریده شده و پرداخت نشده35067.2371387.817
سنگ‌های اکوستین و آهکی14201.262872.434
سنگ‌های خارا و خام17386.536617.049
سایر سنگ‌های تراش یا ساختمان50.53012.313
سنگ‌های مخصوص سنگفرش مانند پیاده‌رو11272.5701251.61

بیشترین حجم صادرات سنگ ایرانی به کدام کشورها است؟

اگر نگاهی به آمار ارائه شده در سازمان توسعه تجارت ایران بیندازیم، در سال گذشته میلادی کشورهای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، بیشترین واردات سنگ را داشته‌اند. با این حال کشور ما تقریبا هیچ سهمی از این بازارها نداشته است؛ زیرا تجارت با این کشورها یا توجیه اقتصادی نداشته و یا اینکه به دلیل تحریم‌ها، امکان برقراری ارتباط وجود نداشته است. با این حال تاجران کشور ما مقاصد دیگری را جایگزین این موارد کرده و توانسته‌اند سود نستبا خوبی را از صادرات سنگ به این کشورها به دست آورند. این کشورها از قرار زیر هستند:

صادرات سنگ به قطر

کشور قطر

صادرات سنگ به قطر یکی از بهترین و پرسودترین بخش‌های صادرات غیرنفتی در ایران است. این کشور تنها 185 کیلومتر با ایران فاصله دارد و شما می‌توانید محصولات خود را به راحتی و از طریق مسیرهای آبی، به قطر ارسال کنید. این همسایه جنوبی ایران، روابط سیاسی خوبی با ایران دارد و همین موضوع باعث شده که تجارت با آن رونق زیادی داشته باشد.

در حال حاضر قطر به دلیل برگزاری جام جهانی و دیگر رویدادهای ورزشی مهم، نیاز زیادی به ساخت و ساز دارد و حدود 1.5 درصد از واردات سنگ ساختمانی در جهان را به خود اختصاص داده است که از این میان سهم ایران در سال گذشته میلادی از قرار زیر است:

  • صادرات 94 تن سنگ تراورتن به قطر به ارزش 10 هزار دلار
  • صادرات سنگ‌های چینی و کریستال به وزن 3 تن
  • صادرات سنگ مرمریت به ارزش 3 هزار دلار و وزن 67 تن
  • سنگ مرمر و گرانیت به ارزش 58 هزار دلار و وزن 227 تن
  • سایر سنگ‌های آهکی به غیر از گرانیت به ارزش 3 هزار دلار و وزن 24 تن
  • سایر سنگ‌های ساختمانی به ارزش 75 هزار دلار و وزن 22820 تن

صادرات سنگ به روسیه

کشور روسیه

یکی دیگر از بخش‌های پرسود صادرات غیرنفتی برای ایران، صادرات سنگ به روسیه است. این کشور در حال حاضر در رتبه دوم مقاصد ایران برای ارسال سنگ‌های ساختمانی قرار دارد و به طور کلی 1.4 درصد از واردات سنگ را به خود اختصاص داده است. روسیه هم به دلیل روابط تجاری خوب، مقصد بسیار خوبی برای تاجران سنگ ایرانی به شمار می‌رود. بررسی آمار سازمان توسعه تجارت ایران نشان می‌دهد که سهم ایران از بازار سنگ در کشور روسیه در سال گذشته میلادی از قرار زیر بوده است:

  • صادرات انواع سنگ معدنی به ارزش 143 هزار دلار و وزن 201 تن
  • صادرات سنگ چینی و کریستال به ارزش 3 هزار دلار و وزن 48 تن
  • صادرات مرمریت به ارزش 3 تن
  • سنگ‌های گرانیت، مرمر و تراورتن پولیش و شکل داده نشده به ارزش 144 هزار دلار و وزن 519 تن
  • سایر سنگ‌های ساختمان به ارزش 95 هزار دلار و وزن 570 تن

صادرات سنگ ساختمانی به قرقیزستان

کشور قرقیزستان

قرقیزستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که بازار بسیار خوبی برای سنگ‌های ساختمانی دارد. صادرات سنگ به قرقیزستان نسبتا ساده است؛ زیرا قوانین سخت‌گیرانه‌ای ندارد و در عین حال بازار بسیار پررقابتی در آن نیست. این کشور کمتر از 1 درصد از بازار واردات انواع سنگ ساختمانی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان، سهم ایران بر طبق آمار سازمان توسعه تجارت در سال گذشته میلادی از قرار زیر بوده است:

  • سنگ گرانیت به ارزش 13 هزار دلار و وزن 195 تن
  • سنگ برای کف و دیوار به ارزش 39 هزار دلار و وزن 183 تن
  • سنگ مرمر و تراورتن به ارزش 44 هزار دلار و وزن 70 تن
  • سایر سنگ‌های ساختمانی به ارزش 44 هزار دلار و وزن 144 تن

صادرات سنگ به عمان

کشور عمان

رتبه چهارم در بازار صادرات سنگ ساختمانی ایران، به کشور عمان تعلق می‌گیرد. این کشور هم سهم بسیار کمی از واردات سنگ جهان را در اختیار دارد؛ با این حال یک مقصد بسیار عالی برای تاجران ایرانی است. زیرا در صادرات سنگ به عمان رقابت خیلی سنگینی وجود ندارد و قوانین سخت‌گیرانه‌ای هم بر روی آن حاکم نیست. بر طبق آمار، سهم ایران از صادرات سنگ به عمان در سال میلادی قبلی از قرار زیر بوده است:

  • سنگ گرانیت به ارزش 5 هزار دلار و وزن 48 تن
  • سنگ مرمر به ارزش 160 هزار دلار و وزن 986 تن
  • سایر سنگ‌های ساختمانی صیقل داده شده به ارزش 642 هزار دلار و وزن 3336 تن
  • سنگ‌های ساختمانی خام به ارزش 114 هزار دلار و ارزش 823 تن

سخن پایانی

شناخت کشورهایی که بیشترین حجم صادرات سنگ ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند، به تاجران کمک خواهد کرد تا بتوانند بهترین مقاصد را برای تجارت خود انتخاب کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا آمار صادرات سنگ ساختمانی ایران را به صورت کامل به شما ارائه داده و پررونق‌ترین مقاصد صادراتی را به شما معرفی کنیم.

سوالات متداول

  • پرطرفدارترین سنگ ساختمانی ایرانی در جهان چیست؟

سنگ مرمریت بیشترین سهم از صادرات سنگ ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن سنگ‌های مرمر، تراورتن و گرانیت از پرطرفدارترین سنگ‌های صادراتی ایران به دیگر کشورها هستند.

  • آیا صادرات سنگ خام به دیگر کشورها سودآور است؟

امروزه صادرات سنگ به صورت خام درصد زیادی از کالاهای ارسالی ایران به دیگر کشورها مانند ترکیه و ایتالیا را تشکیل می‌دهد. این کار هرچند سود خوبی دارد، اما در درازمدت برای ایران خوب نیست. زیرا ما ناچار هستیم سنگ‌های خام را با قیمت ارزان به دیگر کشورها بفروشیم و سنگ‌های پرداخت شده را با قیمت چند برابر مجددا خریداری کنیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *